ALGEMENE VOORWAARDEN

Leveringsvoorwaarden te Amsterdam

Artikel 1: OFFERTE, OPDRACHT

  1. De offerte wordt schriftelijk uitgebracht, behoudens spoedeisende omstandigheden.
  2. In de schriftelijke offerte wordt onder meer aangegeven:
    • a. de plaats van het werk;
    • b. een omschrijving van het werk;
    • c. volgens welke tekeningen, technische omschrijvingen, ontwerpen en berekeningen het werk zal worden uitgevoerd;
    • d. de prijs van het in de offerte omschreven werk, de omzetbelasting daarin niet begrepen;
    • e. betalingswijze bij opdrachtverstrekking;
    • f. of hoeveelheden verrekenbaar zullen zijn, en zo ja welke;
    • g. de toepasselijkheid van deze algemene voorwaarden op de offerte en op de daaruit voortvloeiende aannemingsovereenkomst.
  3. De offerte wordt gedagtekend en geldt ingaande die dag gedurende zestig dagen.
  4. Tekeningen, technische omschrijvingen, ontwerpen en berekeningen, die door de aannemer of in
    zijn opdracht vervaardigd zijn, blijven eigendom van de aannemer. Zij mogen niet aan derden ter
    hand worden gesteld of getoond met het oogmerk een vergelijkbare offerte te verkrijgen. Indien geen
    opdracht wordt verleend, dienen deze bescheiden binnen 14 dagen na de afwijzing aan de aannemer
    te worden geretourneerd.
  5. Wanneer de offerte niet wordt geaccepteerd, is de aannemer gerechtigd de kosten die gemoeid zijn
    met het tot stand brengen van de offerte aan degene op wiens verzoek hij de offerte uitbracht
    in rekening te brengen, indien hij dat voor het uitbrengen van de offerte heeft bedongen.
  6. Wanneer de offerte door opdrachtgever wordt geaccepteerd wordt deze opdracht. Indien opdrachtgever
    schriftelijk opdracht geeft waarin andere bepalingen dan die van de offerte van kracht zijn, is
    aannemer gerechtigd de opdracht niet te accepteren. Indien de opdrachtgever de offerte (mondeling)
    accepteert, zijn de voorwaarden in de offerte bepalend.

Artikel 2: RISICOREGELING
Onverminderd de toepasselijkheid van een risicoregeling voor de verrekening van wijzigingen van lonen en
prijzen, blijven kostenverhogingen die zich voordoen binnen 1 maand na totstandkoming van de overeenkomst,
voor rekening van de aannemer. Prijsstijgingen nadien worden doorberekend aan de klant.

Artikel 3: VERPLICHTINGEN VAN DE OPDRACHTGEVER

  1. De opdrachtgever zorgt ervoor dat de aannemer kosteloos tijdig kan beschikken:
    • over de voor de opzet van het werk benodigde gegevens en goedkeuringen
      (zoals vergunningen, ontheffingen en beschikkingen), zo nodig in overleg met de aannemer;
    • over het gebouw, het terrein of het water waarin of waarop het werk moet worden uitgevoerd;
    • over voldoende gelegenheid voor aanvoer, opslag en/of afvoer van bouwstoffen en hulpmiddelen;
    • over aansluitingsmogelijkheden voor elektrische machines, verlichting, verwarming, gas, perslucht en water.
  2. De benodigde elektriciteit, gas en water zijn voor rekening van de opdrachtgever.
  3. De opdrachtgever dient ervoor te zorgen, dat door anderen uit te voeren werkzaamheden en/of leveringen,
    die niet tot het werk van de aannemer behoren, zodanig en zo tijdig worden verricht, dat de uitvoering
    van het werk daarvan geen vertraging ondervindt.
  4. Betaling van de facturen geschiedt vooraf.

Artikel 4: AANSPRAKELIJKHEID VAN DE OPDRACHTGEVER

  1. De opdrachtgever draagt de verantwoordelijkheid voor de door of namens hem voorgeschreven constructies
    en werkwijzen, daaronder begrepen de invloed, die daarop door de bodemgesteldheid wordt uitgeoefend,
    evenals voor de door of namens hem gegeven orders en aanwijzingen.
  2. Indien bouwstoffen of hulpmiddelen, die de opdrachtgever ter beschikking heeft gesteld, dan wel door
    hem zijn voorgeschreven, gebreken mochten hebben, is de opdrachtgever aansprakelijk voor de daardoor
    veroorzaakte schade.
  3. De gevolgen van de naleving van wettelijke voorschriften of beschikkingen van overheidswege die na
    de dag van de offerte in werking treden, komen voor rekening van de opdrachtgever.
  4. De opdrachtgever is aansprakelijk voor schade aan het werk als gevolg van door hem of in zijn opdracht
    door derden uitgevoerde werkzaamheden of verrichte leveringen.
  5. Indien na de totstandkoming van de overeenkomst blijkt dat het bouwterrein verontreinigd is of de
    uit het werk komende bouwstoffen verontreinigd zijn, is de opdrachtgever aansprakelijk voor de daaruit
    voor de uitvoering van het werk voortvloeiende gevolgen.

Artikel 5: VERPLICHTINGEN VAN DE AANNEMER

  1. De aannemer is verplicht het werk goed en deugdelijk en naar de bepalingen van de overeenkomst uit
    te voeren. De aannemer dient het werk zodanig uit te voeren, dat daardoor schade aan persoon, goed
    of milieu zoveel mogelijk wordt beperkt.
  2. De uitvoering van het werk moet zodanig zijn, dat deze conform de aangegane overeenkomst is.
  3. Het werk en de uitvoering daarvan zijn voor verantwoordelijkheid van de aannemer met ingang van
    het tijdstip van aanvang tot en met de dag waarop het werk opgeschort wordt dan wel als gereed of
    opgeleverd wordt beschouwd.
  4. Indien de aard van het werk hiertoe aanleiding geeft, stelt de aannemer zich voor aanvang van het
    werk op de hoogte van de ligging van kabels en leidingen.
  5. De aannemer wordt geacht bekend te zijn met de voor de uitvoering van het werk van belang zijnde
    wettelijke voorschriften en beschikkingen van overheidswege, voor zover deze op de dag van de offerte
    gelden. De aan de naleving van deze voorschriften en beschikkingen verbonden gevolgen zijn voor zijn
    rekening.
  6. De aannemer is verplicht de opdrachtgever te wijzen op onvolkomenheden in door of namens de opdrachtgever
    voorgeschreven constructies en werkwijzen en in door of namens de opdrachtgever gegeven orders en
    aanwijzingen, evenals op gebreken in door de opdrachtgever ter beschikking gestelde of voorgeschreven
    bouwstoffen en hulpmiddelen, voor zover de aannemer deze kende of redelijkerwijs behoorde te kennen.

Artikel 6: AANSPRAKELIJKHEID VAN DE AANNEMER
De aannemer is aansprakelijk voor schade aan inboedel verricht tijdens de werkzaamheden en heeft hier dan ook een passende verzekering voor afgesloten. De aannemer is niet aansprakelijk voor gevolgschade indien er garantiewerkzaamheden geleverd dienen te worden.

Garantie op de uitgevoerde werkzaamheden is 10 jaar, op stuc- en sauswerk 5 jaar. Uitgesloten van de garantie zijn boren, frezen, zetting, verzakking en werkzaamheden of materialen die zonder overleg met de aannemer zijn verricht of verwerkt.

 

Artikel 7: OPLEVERING EN GARANTIE

  1. Het werk wordt na gereedmelding door de aannemer als opgeleverd beschouwd. Tot 14 dagen na de
    gereedmelding heeft de opdrachtgever het recht om gebreken te melden. Wanneer de gebreken terecht
    zijn, is de aannemer verplicht deze zo spoedig mogelijk en kosteloos te herstellen. Gebreken die onder
    garantie vallen worden eveneens door de aannemer hersteld.
  2. Na de oplevering is de aannemer niet meer aansprakelijk voor tekortkomingen aan het werk, behalve
    voor onderdelen waarvoor een garantiecertificaat is afgegeven. De rechtsvordering uit hoofde van
    gebreken vervalt na de garantietermijn.

Artikel 8: SCHORSING, OPSCHORTING, BEËINDIGING VAN HET WERK IN ONVOLTOOIDE STAAT

  1. De opdrachtgever is bevoegd de uitvoering van het werk geheel of gedeeltelijk op te schorten of te
    schorsen. Voorzieningen die de aannemer ten gevolge van de schorsing moet treffen, worden als meerwerk
    verrekend. Schade die de aannemer hierdoor lijdt, dient de opdrachtgever te vergoeden.
  2. Indien schade aan het werk ontstaat gedurende de schorsing, komt deze niet voor rekening van de aannemer.
  3. Indien de schorsing langer dan 14 dagen duurt, kan de aannemer een evenredige betaling voor het
    uitgevoerde werk vorderen, inclusief verwerkte en betaalde bouwstoffen.
  4. De opdrachtgever kan de overeenkomst geheel of gedeeltelijk opzeggen. Indien de schorsing langer
    dan een maand duurt, kan de aannemer het werk in onvoltooide staat beëindigen.
  5. In geval van beëindiging zonder gemaakte kosten heeft de aannemer recht op 10% van de aanneemsom.
    Bij gemaakte kosten heeft hij recht op de aanneemsom vermeerderd met kosten als gevolg van
    niet-voltooiing en verminderd met bespaarde kosten.

Artikel 9: BOUWSTOFFEN

  1. Alle bouwstoffen moeten van goede kwaliteit zijn, geschikt voor hun bestemming en voldoen aan
    gestelde eisen. De aannemer stelt de opdrachtgever in staat bouwstoffen bij aankomst te keuren.
  2. De opdrachtgever kan bouwstoffen laten onderzoeken door derden. Kosten zijn voor zijn rekening,
    behalve bij afkeuring, dan komen kosten voor rekening van de aannemer.
  3. Bij afkeuring kunnen opdrachtgever en aannemer vorderen dat een verzegeld monster wordt bewaard.
  4. Bouwstoffen die opdrachtgever wenst te behouden, dienen door hem van het werk te worden verwijderd.
    Overige bouwstoffen worden door de aannemer afgevoerd.
  5. Voor aangevoerde bouwstoffen draagt de opdrachtgever risico van verlies en/of beschadiging buiten
    normale werktijden onder zijn toezicht.

Artikel 10: MEER EN MINDER WERK

  1. Verrekening van meer en minder werk vindt plaats:
    • a. bij wijzigingen in de overeenkomst of uitvoeringsvoorwaarden;
    • b. bij afwijkingen van stelposten;
    • c. bij afwijkingen van verrekenbare hoeveelheden;
    • d. bij vertragingen, materiaalvervanging of gebreken door opdrachtgever.
  2. Indien minder werk het meer werk overtreft, heeft de aannemer recht op 10% van dit verschil.
  3. Wijzigingen in de overeenkomst worden schriftelijk overeengekomen, bewijs van wijziging ligt bij de partij die aanspraak maakt.
  4. Stelposten zijn bedragen voor bouwstoffen of werkzaamheden die nader ingevuld worden door opdrachtgever.
  5. Uitgaven op stelposten worden verhoogd met een aannemersvergoeding van 10%.
  6. Indien stelposten enkel bouwstoffen betreffen, zijn verwerkingskosten inbegrepen in de aanneemsom
    en niet afzonderlijk verrekend.
  7. Bij stelposten voor bouwstoffen en verwerking, worden verwerkingskosten afzonderlijk verrekend.
  8. Bij verrekenbare hoeveelheden wordt verrekening toegepast bij afwijkende hoeveelheden.

Artikel 11: BETALING

  1. Bij betaling in termijnen zendt de aannemer facturen met vermelding van omzetbelasting. Bezwaren
    tegen facturen moeten binnen 14 dagen schriftelijk worden ingediend.
  2. Binnen redelijke termijn na oplevering dient de aannemer de eindafrekening in met een volledig
    overzicht van verschuldigde bedragen, inclusief aannemingssom, meer en minder werk, en
    garantiecertificaat indien overeengekomen.
  3. Betaling dient te geschieden uiterlijk 14 dagen na ontvangst van de factuur. Bij overschrijding
    is 1% rente per maand verschuldigd.
  4. De aannemer kan een kredietbeperkingstoeslag van 2% toevoegen bij te late betaling.
  5. Een beroep op garantie of herstel van gebreken geeft geen recht op betalingsuitstel.
  6. Bij niet-afgeronde werkzaamheden door weersomstandigheden of levertijd van materialen, moet de
    factuur voor niet-geleverde materialen of diensten voldaan worden.

Artikel 12: IN GEBREKE BLIJVEN VAN DE OPDRACHTGEVER

  1. Bij betalingsachterstand is 1% rente per maand verschuldigd vanaf de vervaldag.
  2. Bij niet-tijdige betaling kan de aannemer tot invordering overgaan na een schriftelijke aanmaning.
    Kosten voor invordering zijn voor rekening van de opdrachtgever.
  3. Bij niet-tijdige betaling van een termijn kan de aannemer het werk stilleggen tot betaling plaatsvindt.
  4. Schade door stillegging komt niet voor rekening van de aannemer.

Artikel 13: GEWIJZIGDE UITVOERING
Indien onvoorziene omstandigheden wijzigingen tijdens het werk noodzakelijk maken, treedt de partij die
dit ontdekt in overleg met de andere partij en wijst de aannemer op financiële gevolgen. Wijzigingen worden
als meer en minder werk verrekend.

Artikel 14: AANSPRAKELIJKHEID EN GESCHILLEN

  1. Partijen doen afstand van hun recht om geschillen aan de gewone rechter voor te leggen, behalve
    voor conservatoire maatregelen en de bevoegdheid zoals in het derde lid omschreven.
  2. Geschillen worden beslecht door arbitrage volgens de statuten van de Raad van Arbitrage voor de Bouwbedrijven in Nederland.
  3. Geschillen die tot de kantonrechter behoren, kunnen aan de bevoegde kantonrechter worden voorgelegd.
  4. Wij zijn niet aansprakelijk voor schade door zetting, verzakkingen, beweging of bijbehorende
    gevolgschade bij eventuele lekkage na werkzaamheden.

Wat onze klanten vertellen

google logo
4.4 gebaseerd op 9 recensies

Recente artikelen

Meer artikelen

Link

Condens in de kelder: oorzaken, gevolgen en hoe je het effectief oplost

4 min. leestijd

Link

Kelder waterdicht maken vanaf de buitenkant: voordelen en uitdagingen

3 min. leestijd

Link

Vochtige kelder: oorzaken, oplossingen en hoe je de kelder droog houdt

3 min. leestijd

Link

Lekkage in de kelder door grondwater: oorzaken en oplossingen

4 min. leestijd

Link

Schimmel in de kelder: Oorzaken, gevolgen en oplossingen

4 min. leestijd

Link

Water in de kelder: oorzaken, oplossingen en preventie

4 min. leestijd

Link

Kelder waterdicht maken: doe-het-zelf gids voor een droge kelder

4 min. leestijd

Link

De verwarming wat lager, maar vocht en schimmel in uw woning voorkomen

4 min. leestijd


Meer artikelen

Ook een opdracht voor ons?

Wacht niet te lang en vraag direct een inspectie aan of neem vrijblijvend contact op.

Inspectie aanvragenContact opnemen